O czym należy pamiętać, aby projekt odniósł sukces?

Konkurs „Daj Się Poznać” ruszył na dobre. Uczestnicy tegorocznej edycji wybrali już projekty, które chcą w jego ramach rozwijać. W tym także ja. Myślę, że to dobra okazja, żeby zastanowić się nad tym, jakiego typu projekty mają szansę „wybić się” i zyskać na popularności. Innymi słowy, spróbuję odpowiedzieć na pytanie, które zadają sobie często początkujący: co warto pisać, żeby zostać zauważonym? Jakich technologii w związku z tym najlepiej się uczyć? Wiadomo, każdy programista (chyba?) chciałby stworzyć projekt swojego życia, który byłby powszechnie używany i rozpoznawany. Taki, na którym mógłby zarabiać i jednocześnie czerpać satysfakcję z jego rozwijania. Nieistotne czy byłaby to własna gra, czy cokolwiek innego. Jednak jak tego dokonać?

1. Oryginalny pomysł

Chyba najważniejsza rzecz w drodze do sukcesu to oryginalny pomysł. Trzeba spojrzeć prawdzie w oczy – marne są szanse, że np. stworzona przez nas kolejna przeglądarka internetowa, czy odtwarzacz muzyki zyska dużą popularność. Ciężko jest konkurować jednej osobie z firmą tworzącą oprogramowanie podobne do naszego. Zazwyczaj konkurencyjne aplikacje będą lepsze, bo są rozwijane przez dłuższy czas i większą ilość osób. Poza tym ludzie przyzwyczajają się do sprawdzonych rozwiązań. Niedaleko szukając… Ciężko przekonać użytkownika Firefox’a do przejścia na Chrome i odwrotnie. Mimo że jakościowo przeglądarki te są do siebie podobne to przyzwyczajenie zazwyczaj „wygrywa”. Dużo lepszym pomysłem jest stworzenie czegoś nowego, czegoś czego jeszcze nie ma na rynku. Ludzie lubią nowości, lubią kiedy aplikacja oferuje coś ciekawego lub coś ułatwia. Podobnie jest w przypadku gier – największe „wzięcie” mają nowości, które dodatkowo wciągają. Proste gry logiczne lub zręcznościowe potrafią bić na telefonach rekordy popularności. Przykładów nie muszę chyba wymieniać, wystarczy zajrzeć do sklepów najpopularniejszych platform mobilnych.

Twórz rzeczy nowe, nieistniejące na rynku – to one mają największe szanse na sukces.

2. Platforma

Inną rzeczą, którą należy przemyśleć to, na jaką platformę chcemy programować. Moim zdaniem szanse na zyskanie dużej popularności mają głównie aplikacje mobilne i webowe. Głównie ze względu na to, że masa ludzi korzysta dużo częściej ze smartfonów i tabletów niż ze zwykłych komputerów. Aplikacje ze sklepu Google Play są też dużo częściej i chętniej pobieranie niż ma to miejsce na komputerach. Szanse na sukces mają tutaj nawet proste (jednak wciągające) gry. Dodatkowo aplikacje, które zawsze mamy przy sobie zazwyczaj mają większy potencjał, jeżeli chodzi o ich zastosowanie (powiadomienia, komunikacja etc). Duże pole do popisu mają także serwisy i aplikacje webowe. Głównie ze względu na swoją multiplatformowość, zastosowanie, oraz fakt, że nie trzeba ich pobierać i uruchamiać. Masa mniej zaawansowanych użytkowników nie chce pobierać mało popularnych aplikacji, bo (słusznie zresztą) boi się złośliwego oprogramowania. Sytuacji nie ułatwiają antywirusy, które uporczywie blokują „świeże pliki” pochodzące z internetu, pomimo że te wcale nie są szkodliwe. Swego czasu stworzyłem aplikację na Windowsa, informującą o zmianach zastępstw i planu lekcji. Osoby chcące ją przetestować były skutecznie odstraszane przed jej pobraniem, właśnie przez antywirusy. W przypadku aplikacji mobilnej pochodzącej z Google Play taka sytuacja nie miałaby miejsca. Pomijając fakt, że taka sama aplikacja na platformy mobilne zwyczajnie miałaby „większe wzięcie” ze względów oczywistych ;)

Programowanie na platformy mobilne wydaje się obecnie najbardziej obiecujące.

3. Umiejętności

Nie bez znaczenia pozostają też umiejętności i znajomość technologii, w jakiej tworzony jest projekt. Zanim zabierzesz się za coś większego, warto spróbować swoich sił w tworzeniu jakiś mniejszych rzeczy. Może to banalne, ale bardzo ważne ;)

Jeżeli dopiero poznajesz jakąś technologię, to na początek zacznij od stworzenia czegoś prostszego.

4. Reklama i rozwój

Nawet najlepsza gra, czy aplikacja sama się nie rozreklamuje. To my musimy o to zadbać. Warto założyć stronę gry/aplikacji, z której można ją pobrać, czy też zapoznać się z jej funkcjonalnością. Ludzie niechętnie pobierają „kota w worku” – wskazane jest pokazanie screenshot’ów naszego „dzieła”. To na pewno zachęci potencjalnych użytkowników. Jeżeli nie chcemy zakładać specjalnie strony projektu, to możemy stworzyć taką notkę(temat) o nim z linkiem do pobrania na jakimś forum. Powinno być to miejsce, gdzie będziemy powiadamiać użytkowników o rozwoju projektu. Kiedy mamy już takie miejsce, w którym opisaliśmy nasz projekt, możemy przejść do właściwej reklamy. Link do strony/tematu na forum można rozsyłać w mediach społecznościowych, na innych forach, warto też zainteresować się serwisem wykop.pl – jest to miejsce, gdzie ludzie często chwalą się swoimi projektami. Chociaż użytkownicy tego serwisu w większości nie są przyjaźni dla nowicjuszy, o czym sam mogłem się przekonać(nie wiem z czego może to wynikać?), to jednak wydaje mi się, że jeżeli coś będzie naprawdę dobre to nie będzie miało problemów z przebiciem się na stronę główną. Jeżeli pomysł spodoba się większemu gronu odbiorców to, tyle powinno wystarczyć. Oczywiście można też reklamować się za pieniądze w różnych systemach reklamowych, jednak jeżeli projekt nie ma wzięcia już na początku, to wydawanie pieniędzy na taką reklamę wydaje się bez sensu.

Nawet najlepsza gra, czy aplikacja sama się nie rozreklamuje. Ty musisz o to zadbać!

Jak to się ma do mojego projektu?

Patrząc na powyższe, mój obecny projekt wydaje się trochę nietrafiony… Istnieje wiele podobnych do niego, dużo bardziej popularnych… Często o dużo większej funkcjonalności. Dlatego szanse na jego sukces są raczej marne. Jednak pisząc go, na pewno nabieram doświadczenia, a te kiedyś przyda się podczas pisania jakiś „poważniejszych” projektów. Takie samo podejście polecam każdemu. Nawet jeżeli nie masz żadnego innowacyjnego pomysłu, to jednak coś pisz, bo to najlepsza forma zdobywania doświadczenia – a te jest bezcenne i na pewno przyda się w przyszłości ;)

Tyle ode mnie. To były takie luźne przemyślenia, z perspektywy mojego dosyć niewielkiego programistycznego doświadczenia. A wy co o tym sądzicie? Macie jakiś przepis na sukces własnego projektu, może się nim podzielicie? ;)

239 total views, 1 views today