Jak zacząć programować?

Zanim zaczniesz

No właśnie… Muszę powiedzieć ci coś bardzo ważnego. Nie zniechęcaj się już na początku! Przemyśl wszystko co tu napisałem bardzo dokładnie, jeżeli czegoś nie rozumiesz – pytaj, chętnie pomogę w miarę moich możliwości. Początki zawsze są trudne, szczególnie dla osoby, która nigdy nie programowała. Jeżeli nie będziesz miał zawzięcia do nauki, nie będziesz lubił tego co robisz – szybko się zniechęcisz. Gotowy? To przejdźmy dalej 😉

Na czym właściwie polega programowanie?

W dużym skrócie, polega właściwie tylko na… pisaniu kodu 😉 Jednak proces wytwarzania oprogramowania to nie tylko pisanie „suchego” tekstu. Każdy program należy najpierw po prostu wymyślić, określić do czego ma służyć, jak działać i wyglądać. W przypadku gier, niezbędne jest również stworzenie grafiki, oraz ścieżek dźwiękowych, które będą prezentowane.

Od czego zacząć?

Wiele osób chcących zacząć programować zadaje sobie te pytanie. Żeby w ogóle zacząć programować musimy najpierw wybrać język, w którym będziemy to robić. Tylko, który wybrać? Sam kiedyś zadawałem sobie to pytanie – wybór padł na język C++, jednak patrząc na to z perspektywy czasu, uważam, że równie dobrze mogłem zacząć od Javy, czy właśnie C# (który będzie tutaj opisywany). Tak naprawdę wszystkie języki programowania są do siebie bardzo podobne, różnią się tylko składnią, bibliotekami i sposobami ich użycia. Podstaw programowania można nauczyć się w każdym języku, kiedy już będziemy je znać nauka innych nie zajmie nam zbyt wiele czasu.

Dlaczego akurat C#?

Jak wskazuje sama nazwa tego bloga, jego głównym wątkiem jest język C#. Dlatego też ten „kurs programowania” (jeżeli można go tak nazwać), będzie skupiał się właśnie na tym języku. Dlaczego jednak sam wybrałem ten język, skoro zaczynałem od C++? Powodów jest kilka. Pierwszy i najważniejszy, C# jest znacznie łatwiejszy i wygodniejszy w użyciu od C++. Wiele rzeczy dzieje się za naszymi plecami, dzięki czemu możemy skupić się faktycznie na funkcjonalności naszego oprogramowania, a nie np. na zarządzaniu pamięcią. Po drugie można w nim pisać oprogramowanie(w tym gry) na przeróżne platformy, przy użyciu właściwie jednego środowiska programistycznego(IDE). Przykłady? W C# napiszemy aplikację na Windowsa, Linuxa, ale też na platformy mobilne takie jak: Android, Windows Phone, iOS. Ktoś może powiedzieć: „eee, to samo zrobię w C++ i Javie(czy tam czymś innym)” i będzie miał rację. Wybór języka to też kwestia subiektywna, jeden może przypaść nam bardziej do gustu niż inny, jednak aby wydać osąd, trzeba spróbować każdego 🙂

Podstawowa terminologia związana z programowaniem

Zanim przejdziemy dalej, dobrze byłoby gdybyś poznał podstawowe pojęcia związane z programowaniem:

Zintegrowane środowisko programistyczne/IDE – jest to oprogramowanie służące do tworzenia oprogramowania, jego kompilacji, testowania i konserwacji.

Kod źródłowy – Wszystko co będzie pisane lub jest już napisane w języku programowania.

Kompilator – Program służący do tłumaczenia języka programowania na język maszynowy, zrozumiany dla komputera. Za pomocą tego narzędzia będzie tworzony każdy program.

Log kompilacji – Log kompilacji zawiera informacje o tym czy proces kompilacji się powiódł. Jeśli podczas procesu kompilacji wystąpiły jakieś błędy to znajdą się one w logu wraz z ich opisem.

Uff… Tyle wstępu chyba wystarczy…

No dobrze, wystarczy już tego lania wody. Jeżeli dotarłeś, aż tutaj to myślę, że jesteś zdecydowany rozpocząć naukę programowania właśnie od C#. Zakładam też, że jesteś też osobą, która jest kimś więcej niż niedzielnym użytkownikiem komputera, bo dalsza część wpisu będzie wymagała podstawowej znajomości tego jak działa komputer, system operacyjny i oprogramowanie. Przejdźmy więc w końcu do rzeczy.

Wybór środowiska programistycznego IDE

Żeby w ogóle móc zacząć programować musisz wyposażyć się w oprogramowanie, które pozwoli Ci tworzyć oprogramowanie – jakkolwiek to by nie brzmiało 😉

Właściwie do tego celu wystarczy dowolny edytor tekstowy, oraz kompilator – jednak tworzenie w ten sposób większych projektów byłoby bardzo niewygodne, a może nawet wręcz niemożliwe.

Właśnie dlatego stworzono coś takiego jak IDE, dzięki niemu dostajemy to wszystko „w pakiecie” i dodatkowo szereg innych pomocnych usprawnień.

Jeżeli chodzi o język C#, do wyboru jest kilka tego typu narzędzi, z tych popularniejszych m.in. SharpDevelop, oraz MonoDevelop. Ich niewątpliwą zaletą jest to, że są to programy udostępniane na licencji Open Source i są wieloplatformowe, jednakże pod żadnym innym względem nie mogą równać się z kombajnem jakim jest Microsoft Visual Studio. Sam go używam i mogę z czystym sercem go polecić, tym bardziej, że jego podstawowa wersja jest zupełnie darmowa. Co prawda miałem z nim kiedyś problem (chodziło o kompilację programu UWP), jednak jak to mówią „nie ma róży bez kolców” 😉

To jakiego IDE chcesz używać, pozostawiam do twojej dyspozycji. Dalsza część tego kursu jednak, będzie opierała się właśnie o Microsoft Visual Studio 2015 Cummunity, dlatego że sam go używam. Visual Studio, można pobrać ze strony Microsoftu: KLIK

Po zakończeniu instalacji zapraszam czytania następnego wpisu, który pojawi się już wkrótce 😉

252 total views, 1 views today